De ce (și) offline?

Trusted by print    |   Adi viașu
Dacă ai un mesaj suficient de puternic și suficient de important dă-l offline, altfel se va pierde în oceanul de nonsens din social media.

Felurile în care internetul schimbă regulile jocului social sunt încă departe să fie identificate.
Viteza cu care totul se transformă face ca orice interpretare suficient de ambițioasă să semene mai degrabă cu o deszăpezire pe timp de viscol – abia daca înlături cu plugul zăpada depusă că un strat nou îi ia locul. Ceea ce e valabil azi nu mai e valabil mâine. Dar mai e ceva: viitura de informație aduce cu ea un un val de minciuni, de manipulări, de fapte trunchiate sau distorsionate în funcție de scop. Gratuitatea (sau prețul semnificativ mai mic al) mediilor de difuzare online oferă oricui posibilitatea de a deveni editor la propria gazetă.

Chiar dacă este suficient de dificil pentru internetățeni să își idea seama ce e adevărat și ce nu – capacitate direct proporțională cu gradul de educație – cu toții ne-am dat seama că pe net dai de o grămadă de bullshit. E foarte probabil să te împiedici de unul în primele zece secunde de scrolling pe Facebook sau pe site-ul favorit de știri. Ne e greu să scoatem din venă perfuzia cu informație, devenită heroina omului modern, dar cel puțin știm că nu putem avea încredere în ce scrie pe net. Poate nu realizăm punctual, dar ne-am dezvoltat un mecanism de apărare care ne protejează de două lucruri:

- cantitatea enorma de biți de informație, suficientă să ne paralizeze sinapsele;
- calitatea îndoielnică a acestor informații.

Omul a evoluat astfel încât să prelucreze stimuli din exterior și să ofere feedback în consecință. Ce facem însă azi, când manipularea stimulilor nu numai că e posibilă, e aproape la îndemâna oricui? Instalăm un filtru dens și adoptam o poziție ultra-precaută. Ăsta e unul dintre motivele pentru care mesajele tale de pe facebook nu își ating obiectivele, aparent fără nicio explicație. Ăsta e unul din motivele pentru care ecuația viralizării de conținut nu a fost încă rezolvată. Nu renunțați la social media – e sinucidere curată.

Nu renunțați însa nici la offline, pentru că va aplica un sigiliu de încredere suplimentar. Trusted by print.

Folosiți mediile de comunicare offline ca pe un as din mânecă. Utilizați-l atunci când aveți ceva important de spus, ceva diferit.